Od czego zacząć?
Dzieci rozpoczynające swoją przygodę z przedszkolem potrzebują czasu, aby zaadaptować się do nowej rzeczywistości, szczególnie jeśli dotychczas większość czasu spędzały w warunkach domowych w towarzystwie rodziców czy opiekunów. My – dorośli, możemy im tę adaptację ułatwić.
Warto zachęcić malucha, aby w pierwszych dniach towarzyszył mu ulubiony przedmiot – zabawka, przytulanka czy podusia. Dzięki temu zwiększymy jego poczucie bezpieczeństwa w nieznanym miejscu.
Należy również poinformować kadrę o ulubionych zabawach dziecka, jego zainteresowaniach czy sposobach radzenia sobie z trudnymi emocjami, które najszybciej przynoszą ukojenie – wszystkie te wiadomości powinien zawierać kwestionariusz przekazywany Państwu przez nasze przedszkole podczas podpisywania umowy. Jesteśmy wówczas w stanie możliwie najlepiej odpowiedzieć na potrzeby przedszkolaka, którego jeszcze nie zdążyliśmy poznać.
Jeszcze przed pierwszym dniem uczęszczania do przedszkola warto porozmawiać z dzieckiem o tym, co je czeka – w zależności od sposobu, w jaki komunikuje się maluch, możemy przeczytać mu książeczkę, wytłumaczyć lub pokazać odpowiednie grafiki. Informujemy przy tym, co można robić w przedszkolu, jaki jest porządek dnia (to bardzo ważne dla dzieci ze spektrum autyzmu i nie tylko) oraz o jakiej porze (lub godzinie, jeśli dziecko posługuje się zegarkiem) go odbierzemy – np. po obiedzie, po podwieczorku. Ważne jest, aby przestrzegać zawieranych wcześniej umów i wracać do przedszkola na czas.